Motorhelmen zijn steeds geavanceerder en bestaan tegenwoordig uit een hoop verschillende componenten. Naast comfort tijdens het rijden is het ook nog belangrijk dat de helm natuurlijk een eventuele klap kan opvangen.
Een motorhelm bestaat uit verschillende materialen. Namelijk verschillende schalen, waaronder: de binnen en buitenschaal. Vaak zit hiertussen nog een vizier en ventilatie. In combinatie zorgen de bieden schalen dat de helm niet kan worden geperforeerd en dat de schok van de klap niet in een keer aankomt. Je zou dit ook wel kunnen zien als internet kreukelzone. Als je een ongeluk krijgt wordt de klap dus door de helm geabsorbeerd en komt hij niet in een keer aan tegen de schedel.
Bij een val komt er dus erg veel kracht vrij op de helm. Per fabrikant verschilt het hoe deze kracht wordt geabsorbeerd, bij een systeemhelm verschilt dit bijvoorbeeld ook met een integraalhelm. Sommige fabrikanten maken de buitenschaal wat harder dan andere, wat betekent dat de schaal in sommige gevallen meer in zal deuken dan bij andere. De binnenschaal daarentegen veert niet. Dit is zachter materiaal en dit materiaal deukt in als er sprake is van impact. Deze materiaal veert echter niet terug. Als een helm dus eenmaal is gevallen of je hebt een ongeluk gehad, dan zal de binnenschaal dus permanent beschadigd zijn. Dit betekent dat je hem dan niet meer kan dragen en het tijd is voor een nieuwe.
Ook als je nooit valt of de helm zelf nooit is gevallen is hij na verloop van tijd toe aan vervanging. De materialen die in de helm zitten hebben namelijk maar een bepaalde levensduur. Dit is doorgaans 5 jaar. Wat er dan met de helmen gebeurt is dat de binnenschaal poreus wordt. Hierdoor is deze niet meer in staat schokken op te vangen. Daarnaast kan de buitenschaal van de helm in veel gevallen door blootstelling aan UV licht uitharden. Hierdoor verdwijnt de flexibiliteit van de helm en zal hij in het geval van polycarbonaat 3 tot 5 jaar mee gaan. Bij glasvezel is de levensduur daarentegen een stuk langer, namelijk 8 tot 9 jaar.
Om een lang verhaal kort te maken: vervang je motorhelm dus altijd na een val, ongeluk of als deze te oud is geworden.